NIGHT TALES: PADEREWSKI

 

Kenosismusic Nach MarKrz

Das audiovisuelle Konzert bildet eine Entdeckungsreise in das Land der Form und der Dramaturgie – in die Musikdrama „Manru” von Ignacy Jan Paderewski, übersetzt in die Klang- und Bildästhetik des 21. Jahrhunderts.

Alle Proportionen des Originals wie auch der allgemeine Charakter der Faktur der einzelnen Abschnitte werden beibehalten. Was sich ändert, ist die Klangfülle – bedingt durch ein anderes Instrumentarium und eine andere Musiksprache, auch der zeitliche Verlauf wird anders sein. Die Partitur in Diagrammform wurde von Marcin Krzyżanowski geschrieben. Als zusätzliches dramaturgisches „Live-Element” findet auf Bildschirmen eine visuelle Interpretation statt.               

Es entsteht somit eine spezifische Variation des MUSIKDRAMAS „MANRU”, die sich auf das zeitgenössische Konzept von Clubbing und Sampling bzw. auf das audiovisuelle Konzert bezieht und sich der Formel der Jazzimprovisation oder der Ästhetik von noise art und der umkomponierten, exakt aufgezeichneten Teile bedient.

Zur Aufführung eingeladen wurden Musiker – Instrumentalisten, die unterschiedlichen ästhetischen Umgang mit der Klangmaterie vertreten. An der Darbietung beteiligen sich ein Erzähler – als Kommentator der Bühnensituationen im Libretto – und eine symbolische Figur – eine weibliche Rolle, die onomatopoetisch das Bühnengeschehen kommentiert.

 

MIT

LESZEK ŻĄDŁO – Tenorsaxofon

KRYSTIAN JAWORZ – Piano Rhodes

MARCIN KRZYŻANOWSKI – elektrisches Cello

MIECZYSŁAW ELIGIUSZ LITWIŃSKI – Geige, Gesang

DARIUSZ MAKARUK – elektronische Instrumente

ROBERT GONERA – Erzähler

ZUZANNA PALUCH – Symbolische Figur

Live”-Visualisierungen ROBERT BALIŃSKI

Tonregie – ANDRZEJ KIJANOWSKI

 

Bildingenieur – SŁAWOMIR TOMASZUK „TOMASZUK FILM”

Technischer Leiter – PAOLO POZLUTKO

 

„Gefördert im Rahmen des Mehrjahresprogramms „NIEPODLEGŁA“ für die Jahre 2017-2022, als Teil des Förderprogramms des Adam-Mickiewicz-Instituts „Kulturelle Brücken“

 

NIGHT TALEs: PADEREWSKI!

Według MarKrz Koncert audiowizualny stanowić będzie wyprawę w krainę formy i dramaturgii dramatu muzycznego „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. Nawiązanie do XXI wiecznej estetyki sonorystyczno wizualnej. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego, inny też przebieg czasowy. Partytura w formie diagramowej została napisana przez Marcina Krzyżanowskiego. Na monitorach będzie realizowana wizualna interpretacja , realizowana ”live” jako dodatkowy element dramaturgiczny. Powstanie swoista wariacja na temat formy DRAMATU MUZYCZNEGO „MANRU” odwołująca się do współczesnej koncepcji clubbingu i samplowania czy koncertu audiowizualnego, korzystająca z formuły improwizacji jazzowej czy estetyki noise art oraz przekomponowanych partii ściśle zapisanych. Do wykonania zaproszeni zostaLI muzycy – instrumentaliści, prezentujący różne podejście estetyczne do materii dźwiękowej. W wykonaniu utworu będzie brał udział Narrator – jako komentator sytuacji scenicznych libretta oraz Postać Symboliczna – partia kobieca onomatopeicznie komentująca akcje dramaturgiczne.

WYKONAWCY:

LESZEK ŻĄDŁO – saksofon tenorowy

KRYSTIAN JAWORZ –  Piano Rhodes

MARCIN KRZYŻANOWSKI -wiolonczela elektryczna

MIECZYSŁAW ELIGIUSZ LITWIŃSKI – skrzypce, wokal

DARIUSZ MAKARUK – instrumentarium elektroniczne

ROBERT GONERA – narrator

ZUZANNA PALUCH – Postać Symboliczna

Wizualizacje „live” ROBERT BALIŃSKI

Reżyseria dźwięku – ANDRZEJ KIJANOWSKI

Inżynier wizji – SŁAWOMIR TOMASZUK „TOMASZUK FILM”

Kier. techniczny – PAOLO POZLUTKO

„Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

 

Wpisy o podobnym temacie

Pieśni Codzienności

Pieśni Codzienności

Pieśni Codzienności   Libretto: MAR KRZ na podstawie „Szczeliny Istnienia”  JOLANTY BRACH - CZAINA i codziennych śpiewów żydowskich.    PERFORMANCE TEATRALNO – MUZYCZNY  na wiolonczelistę, CHÓR WYDARTYCH DOMOM KUR,  2 aktorki, duet klezmerski, dźwięki...

czytaj dalej
Kapsuła Dźwięków

Kapsuła Dźwięków

Kapsuła Dźwięków   PROGRAM  PIEŚNI CODZIENNOŚCI – NIGUNIM  na chór kobiet, wiolonczelę elektryczną  duet klezmerski, aktorki, elektronikę  i wizje oraz wykład na temat codzienności.  Koncepcja i libretto według  J.Brach-Czaina: ”Szczeliny Istnienia”  i...

czytaj dalej
Orient Occident 2023

Orient Occident 2023

Orient Occident 2023  TBILISI – 14 NOVEMBER 2023TBILISI JAZZ-UNION-CLUBNOISEAGES and intuitive musicMICHAL GORCZYNSKI –BASS CLARINETMAR KRZ ELECTRIC – EL. CELLOPAUL PROCHNOWSKI – ELECTRIC GUITAR, VOICE AND COMPUTERZUZANNA PALUCH - VOICESpecial guestRESO KIKNADZE...

czytaj dalej

O nas

Statut Fundacji
KRS 0000439213
NIP 5223000761
REGON

News letter