NIGHT TALES: PADEREWSKI
Kenosismusic Nach MarKrz
Das audiovisuelle Konzert bildet eine Entdeckungsreise in das Land der Form und der Dramaturgie – in die Musikdrama „Manru” von Ignacy Jan Paderewski, übersetzt in die Klang- und Bildästhetik des 21. Jahrhunderts.
Alle Proportionen des Originals wie auch der allgemeine Charakter der Faktur der einzelnen Abschnitte werden beibehalten. Was sich ändert, ist die Klangfülle – bedingt durch ein anderes Instrumentarium und eine andere Musiksprache, auch der zeitliche Verlauf wird anders sein. Die Partitur in Diagrammform wurde von Marcin Krzyżanowski geschrieben. Als zusätzliches dramaturgisches „Live-Element” findet auf Bildschirmen eine visuelle Interpretation statt.
Es entsteht somit eine spezifische Variation des MUSIKDRAMAS „MANRU”, die sich auf das zeitgenössische Konzept von Clubbing und Sampling bzw. auf das audiovisuelle Konzert bezieht und sich der Formel der Jazzimprovisation oder der Ästhetik von noise art und der umkomponierten, exakt aufgezeichneten Teile bedient.
Zur Aufführung eingeladen wurden Musiker – Instrumentalisten, die unterschiedlichen ästhetischen Umgang mit der Klangmaterie vertreten. An der Darbietung beteiligen sich ein Erzähler – als Kommentator der Bühnensituationen im Libretto – und eine symbolische Figur – eine weibliche Rolle, die onomatopoetisch das Bühnengeschehen kommentiert.
MIT
LESZEK ŻĄDŁO – Tenorsaxofon
KRYSTIAN JAWORZ – Piano Rhodes
MARCIN KRZYŻANOWSKI – elektrisches Cello
MIECZYSŁAW ELIGIUSZ LITWIŃSKI – Geige, Gesang
DARIUSZ MAKARUK – elektronische Instrumente
ROBERT GONERA – Erzähler
ZUZANNA PALUCH – Symbolische Figur
Live”-Visualisierungen ROBERT BALIŃSKI
Tonregie – ANDRZEJ KIJANOWSKI
Bildingenieur – SŁAWOMIR TOMASZUK „TOMASZUK FILM”
Technischer Leiter – PAOLO POZLUTKO
„Gefördert im Rahmen des Mehrjahresprogramms „NIEPODLEGŁA“ für die Jahre 2017-2022, als Teil des Förderprogramms des Adam-Mickiewicz-Instituts „Kulturelle Brücken“
NIGHT TALEs: PADEREWSKI!
Według MarKrz Koncert audiowizualny stanowić będzie wyprawę w krainę formy i dramaturgii dramatu muzycznego „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. Nawiązanie do XXI wiecznej estetyki sonorystyczno wizualnej. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego, inny też przebieg czasowy. Partytura w formie diagramowej została napisana przez Marcina Krzyżanowskiego. Na monitorach będzie realizowana wizualna interpretacja , realizowana ”live” jako dodatkowy element dramaturgiczny. Powstanie swoista wariacja na temat formy DRAMATU MUZYCZNEGO „MANRU” odwołująca się do współczesnej koncepcji clubbingu i samplowania czy koncertu audiowizualnego, korzystająca z formuły improwizacji jazzowej czy estetyki noise art oraz przekomponowanych partii ściśle zapisanych. Do wykonania zaproszeni zostaLI muzycy – instrumentaliści, prezentujący różne podejście estetyczne do materii dźwiękowej. W wykonaniu utworu będzie brał udział Narrator – jako komentator sytuacji scenicznych libretta oraz Postać Symboliczna – partia kobieca onomatopeicznie komentująca akcje dramaturgiczne.
WYKONAWCY:
LESZEK ŻĄDŁO – saksofon tenorowy
KRYSTIAN JAWORZ – Piano Rhodes
MARCIN KRZYŻANOWSKI -wiolonczela elektryczna
MIECZYSŁAW ELIGIUSZ LITWIŃSKI – skrzypce, wokal
DARIUSZ MAKARUK – instrumentarium elektroniczne
ROBERT GONERA – narrator
ZUZANNA PALUCH – Postać Symboliczna
Wizualizacje „live” ROBERT BALIŃSKI
Reżyseria dźwięku – ANDRZEJ KIJANOWSKI
Inżynier wizji – SŁAWOMIR TOMASZUK „TOMASZUK FILM”
Kier. techniczny – PAOLO POZLUTKO
„Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”
Wpisy o podobnym temacie
Wyspiański Wyzwolenie 2024!
Wyspieński Wyzwolenie Seans społeczeństwa zmęczenia oparty emocjonalnie na dramacie Stanisława Wyspiańskiego WYZWOLENIE wykorzystuje teksty Byung-Chul Han iCarl Gustav Jung i dźwięki PURE MusicWykonawcyKordian- Andrzej ChyraGlitch Kordian - mar krzOsoby dramatu...
Pieśni Codzienności
Pieśni Codzienności Libretto: MAR KRZ na podstawie „Szczeliny Istnienia” JOLANTY BRACH - CZAINA i codziennych śpiewów żydowskich. PERFORMANCE TEATRALNO – MUZYCZNY na wiolonczelistę, CHÓR WYDARTYCH DOMOM KUR, 2 aktorki, duet klezmerski, dźwięki...
Kapsuła Dźwięków
Kapsuła Dźwięków PROGRAM PIEŚNI CODZIENNOŚCI – NIGUNIM na chór kobiet, wiolonczelę elektryczną duet klezmerski, aktorki, elektronikę i wizje oraz wykład na temat codzienności. Koncepcja i libretto według J.Brach-Czaina: ”Szczeliny Istnienia” i...